basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte, gemengde en theoretische leerweg

Martijn Reuver

‘De leukste schooljaren van mijn leven!’

Martijn begon op Bladergroen, maar behaalde zijn mavo-diploma op SG Antoni Gaudí.

Martijn Reuver

Martijn Reuver, een stoere gast, volgde na zijn middelbare schooltijd een opleiding ICT-beheer op het mbo. Afgelopen juni heeft hij zijn mavo-diploma gehaald op SG Antoni Gaudí. Maar hij begon zijn schoolloopbaan op SG W.J. Bladergroen.

De toetsen in groep 8 wezen uit dat Martijn vmbo-t aankon, maar hij was niet sterk in plannen en zou het beste tot zijn recht komen in een kleine klas. Hij kreeg een kaderadvies met leerwegondersteuning mee van zijn basisschool. De enige school die de juiste begeleiding kon geven was SG W.J. Bladergroen. Aanvankelijk zag Martijn dit niet zo zitten maar dat veranderde snel: 'Als ik heel eerlijk moet zijn, dan heb ik op Bladergroen de leukste twee schooljaren van mijn leven gehad.' Hij kwam terecht in een klas met vijftien leerlingen. 'Er was geen groepjesvorming; de hele klas ging met elkaar om en de leraren zijn ook echt gewoon leuke leraren. Iedereen had wel wat maar je accepteerde elkaar zoals je was.'

Hij deed het prima. Martijn kreeg de hulp die hij nodig had en zijn cijfers waren uitstekend. Zijn mentor zorgde er voor dat Martijn het tweede schooljaar op theoretisch niveau kon volgen. Ook dat ging goed en Martijn wilde wel naar Gaudí. Samen met zijn mentor en zijn ouders gingen de twee scholen in overleg om de overstap van Martijn te bespreken. Ook op Gaudí werd Martijn goed begeleid en dit jaar heeft hij daar moeiteloos zijn mavodiploma gehaald. 'Nou, moeiteloos ... ik ben best wel laat begonnen met leren. Ik heb wel heel erg gestresst aan het eind van het jaar want ik stel dingen vaak tot het laatst uit en moet dan als een speer alles doen. Zelfs de laatste uurtjes hebben meegeteld. Vooral wiskunde was spannend, maar uiteindelijk heb ik het toch gehaald.'

Jeroen Reuver, vader van Martijn
Bladergroen was destijds de enige school die Martijn de begeleiding kon bieden die hij nodig had. Gaandeweg hebben we de school leren kennen. De eerste kennismaking was met mentor Gerard Horstman. Met hem hadden we een goede klik, dat gaf vertrouwen. Martijn kwam in een kleine klas met vijftien leerlingen en voelde zich al heel snel op z’n gemak. Hij deed het goed. Hij zei altijd dat hij geen huiswerk had, maar toch zagen we alleen maar cijfers boven de zeven verschijnen. 'Martijn is een beetje een dromer,' zei de mentor, 'maar ik denk dat hij theoretisch niveau aankan.'

Gerard Horstman, mentor van Martijn
Als mentor vang je je leerlingen op en zwaai je ze uit op de laatste dag. We kennen hun dossiers voor ze binnenlopen. Elk kind verdient een kans. We zitten daar ook bovenop; we zorgen dat de leerlingen in de klas elkaar accepteren en een team vormen. Bij Martijn had ik al snel door dat hij slim is. Hij is hier echt gegroeid en had het zichtbaar naar zijn zin. Afgelopen zomer kwam hij langs om zijn mavo-diploma te laten zien en stelde een reünie voor met zijn oude klas. Het is gewoon een gouwe jongen. Hij heeft niet eens zo hard geleerd en is toch geslaagd. Dat geeft te denken: wat als hij wel gaat leren? Ja, ik denk dat Martijn uiteindelijk hbo-niveau aan kan.